Lab-sessie citymarketing

15 oktober – Lab-sessie Citymarketing

Veel gemeenten en stichtingen zijn actief met citymarketing. Citymarketeers lopen tegen vragen op als hoe organiseer je citymarketing, wie betaalt, wie bepaalt en hoe betrek je als gemeente de gemeenschap bij citymarketing? Naast onze citymarketing werkzaamheden voor vijf gemeenten in 2014 heeft Bureau Buhrs onderzoek gedaan naar de stand van zaken van het vakgebied in Nederland en Vlaanderen en presenteert deze tijdens de gratis Lab-sessie ‘Citymarketing: van gemeente naar gemeenschap’ op donderdag 15 oktober a.s. in het A Lab (Amsterdam).

BrandStation-methodiek
Bureau Buhrs trapt de Lab-sessie af met een introductie van de BrandStation-methodiek, die de basis vormt voor de positionering en het scherp stellen van het verhaal van de betreffende stad of regio. Kort wordt uit de doeken gedaan welke stappen genomen dienen te worden om tot de positionering te komen. Ook gaan we in op thema’s zoals het creëren van draagvlak onder politiek, ambtelijk apparaat en maatschappelijke partijen, het opzetten van een passende citymarketingorganisatie en financieel kader. Vervolgens presenteert Bureau Buhrs de uitkomsten van een aantal onderzoeken dat ze deed naar de stand van zaken van citymarketing in Nederland en Vlaanderen.

Praktijk: Kampen
Uiteraard is er ook ruimte voor praktijkcases. Susan Wiltink – beleidsadviseur Vrijetijseconomie en Citymarketing – werkte samen met Michel Buhrs die kwartiermaker citymarketing was in 2014 en 2015. Kampen is genomineerd voor de Nationale Citymarketing Trofee 2015 die op 8 juni a.s. wordt uitgereikt. Zij vertelt over hoe de citymarketing van Kampen het afgelopen jaar vorm heeft gekregen. Naast het naar buiten treden en daarmee vergroten van de zichtbaarheid voor het publiek, hebben de gemeente en andere stakeholders gezamenlijk het verhaal (positionering) van Kampen geformuleerd. Ook is een bijzondere samenwerking aangegaan met Wegener Media, die het plaatselijke huis-aan-huisblad volledig vormgeeft in de huisstijl van de citymarketing van Kampen en de naam Kampen.nl heeft gegeven. Om de citymarketing voor de komende jaren zeker te stellen, is de afgelopen maanden een Stichting Kampen Marketing opgericht.

Praktijk: Diemen
Jeroen Klaasse – wethouder Citymarketing bij de gemeente Diemen – vertelt tot slot over de citymarketing van Diemen. Binnen korte tijd heeft de gemeente Diemen samen met o.a. ondernemers, culturele instellingen en verenigingen de positionering geformuleerd en de vertaalslag gemaakt naar een passend visueel concept dat onlangs is gelanceerd. De komende maanden worden samen met de betrokken partijen meters gemaakt om Diemen op de kaart te zetten.

Na afloop van de Lab-sessie is er ruimte voor discussie, vragen en opmerkingen. We sluiten de Lab-sessie af met een borrel. De Lab-sessie ‘Citymarketing: van gemeente naar gemeenschap’ vindt plaats op donderdag 15 oktober a.s. van 15.00 tot 18.00 uur in A-Lab (Overhoeksplein 2, Amsterdam). De inloop start om 14.30 uur. De Lab-sessie is bedoeld voor medewerkers van o.a. overheden, stichtingen, corporaties, kennisinstituten, ontwikkelaars en bouwbedrijven. Deelname is gratis en het aantal plaatsen is beperkt. Schrijf je dus snel in door een e-mail te sturen naar info@bureaubuhrs.nl met naam, werkgever, functie, e-mailadres en telefoonnummer.

Professionalisering citymarketing Ede

De gemeente Ede is al een aantal jaren actief met citymarketing. Diverse evenementen, projecten en activiteiten zijn gestart en worden succesvol doorontwikkeld. De gemeente Ede heeft Bureau Buhrs gevraagd om hen te adviseren en begeleiden bij de verdere professionalisering van de citymarketing.

Scherpte aanbrengen
Ede heeft drie pijlers benoemd waar de citymarketing zich op gaat richten de komende jaren: food, natuur en cultuur. De Smaak van Van Gogh en Food Unplugged zijn mooie voorbeelden van succesvolle projecten die in samenwerking met diverse partners zijn en worden opgepakt. De citymarketing heeft als doel om Ede op de kaart te zetten. De eerste stap die wordt gezet is scherpte aanbrengen in de te varen koers bij de professionalisering en het proces dat daarbij past. Daarvoor gaat Bureau Buhrs gesprekken voeren met betrokkenen vanuit de gemeente en een bestuurlijke sessie begeleiden.
van gogh 5

Citymarketing Vlaanderen

Bureau Buhrs inspireert Vlaanderen met citymarketing

Op donderdag 17 september heeft Bureau Buhrs de eerste Lab-sessie Citymarketing in Vlaanderen georganiseerd. Met deelname van citymarketeers uit onder andere Antwerpen, Beringen, Gent, Turnhout, Aalst, Mechelen, Kortrijk, Heist op den Berg en Leuven kijken wij terug op een zeer succesvolle bijeenkomst. Tijdens de Lab-sessie heeft Bureau Buhrs de resultaten van het onderzoek onder Vlaamse steden naar de stand van zaken van het citymarketingbeleid gepresenteerd.

Behoefte aan kennis
Uit dit onderzoek is onder andere gebleken dat citymarketing nog een jong vakgebied is in Vlaanderen en er behoefte is aan kennis over hoe te komen tot een goede citymarketingstrategie, en over de organisatie en financiering van citymarketing. De bijeenkomst organiseerden we samen met onze samenwerkingspartners SAMR en Rebel Group. SAMR lichtte het belevingswereldenmodel toe en liet zien op welke manier belevingswerelden van doelgroepen gebruikt kunnen worden bij de invulling van citymarketing. De Rebel Group heeft met de Vlaamse citymarketeers de mogelijkheden voor publiek-private samenwerkingen verkend.

Cursus citymarketing
Op 12 en 26 november organiseert Bureau Buhrs een tweedaagse training voor Vlaamse city- en gebiedsmarketeers.

Burgerparticipatie

Participatie in de gemeente Rijswijk

De gemeente Rijswijk heeft Bureau Buhrs gevraagd een participatiestrategie te ontwikkelen bij de herinrichting van een doorgaande laan en de directe omgeving in Rijswijk. Met de participatie wil de gemeente meer draagvlak en betrokkenheid creëren bij bewoners en ondernemers. En natuurlijk een beter plan doordat wensen en ideeën van de omgeving worden meegenomen in het ontwerp en de realisatie ervan.

Strategie afstemmen op belevingswerelden
Bij de participatiestrategie voor de herinrichting gaan we uit van de belevingswereld van de bewoners: de groene en gele belevingswerelden domineren in deze wijk. Dat betekent dat we de communicatie en participatie afstemmen op deze belevingswerelden. Dus kiezen we onder andere voor onderwerpen die concreet zijn en de bewoners direct aangaan. We gebruiken een tone-of-voice die het wij-gevoel versterkt en laagdrempelig is. We organiseren lichtvoetige bijeenkomsten en leuke acties in de wijk. Ook zetten we huis-aan-huisbladen in en bewonersbrieven.

Speerpunt
De gemeente Rijswijk heeft participatie als speerpunt genoemd in het collegeprogramma van 2015 – 2018. Voor drie grote integrale projecten wil het college een interactief ontwerpproces met omwonenden met ruimte voor inspraak en inbreng vanuit de wijk. Bureau Buhrs bijt met deze participatiestrategie het spits af.

Winkelgebieden branding

Den Haag: profileren winkelgebieden

Bureau Buhrs is door de gemeente Den Haag/ Retailpunt gevraagd voor de begeleiding bij het positioneren en profileren van de winkelgebieden in de stad. Den Haag heeft met haar actieprogramma ‘Den Haag Winkelstad 2015-2018’ een ambitieuze visie uitgesproken: gaan excelleren met haar karakteristieke winkelstraten en –gebieden. Den Haag moet het New York van Nederland worden als het aankomt op winkelen. Daarnaast wil Den Haag voorloper zijn in Nederland op het gebied van Smart Shopping.

Interactieve workshops
Om de ambitieuze visie te realiseren, zijn twaalf pijlers benoemd. Een van de pijlers is ‘profilering winkelgebieden’, waarbij elk winkelgebied een duidelijke en onderscheidende identiteit moet krijgen en dit moet uitdragen. Bureau Buhrs gaat o.a. in interactieve workshops winkeliersverenigingen en andere stakeholders van de winkelgebieden ondersteunen in het (verder) ontwikkelen van hun positionering en marketingstrategie. Tijdens de eerste workshop staat de positionering centraal. Aan de hand van de brandbox formuleren de deelnemers de gewenste positionering. Deze werkt Bureau Buhrs vervolgens uit in een brandsheet, die de basis vormt voor de branding en het marketingcommunicatieplan die in een tweede workshop worden uitgewerkt. Tijdens de workshops maken we gebruik van onze beproefde methodiek ‘Winkelgebieden: uit de brand into branding’.