Kwartiermaker citymarketing

Kwartiermaker citymarketing Velsen

Michel Buhrs is als kwartiermaker citymarketing in de gemeente Velsen aan de slag. De gemeente heeft de visie ‘Focus op IJmuiden’ vastgesteld en aan deze ambitieuze visie moet concreet vorm worden gegeven. De belangrijkste doelen van de citymarketing zijn: vergroten van de economische spin-off, versterken identiteit, verbeteren imago, versterken van activiteiten en verbinden van stakeholders. Oftewel, de gemeente wil bewoners, bedrijven, bezoekers en bollebozen naar Velsen/IJmuiden halen (of deze behouden en verbinden).

Vliegende maar ook gefundeerde start
Bureau Buhrs is gevraagd hiervoor een uitvoeringsplan op te stellen en voorstellen voor een organisatie- en financieringsvorm te doen. In opdracht van een bevlogen gemeentebestuur en samen met externe organisaties die actief zijn op de terreinen wonen, werken en bezoeken wordt de handschoen opgepakt. Bureau Buhrs levert de komende maanden op: 0-meting, brandsheets, campagneconcept, marketingplan en een organisatie- en financieringsvoorstel. Met de insteek dat de citymarketing daarna een vliegende, maar stevig gefundeerde, start kan maken.

Winkelgebieden positionering

Profilering winkelgebieden Loosduinen en Leyweg

De gemeente Den Haag/Retailpunt heeft Bureau Buhrs gevraagd voor de begeleiding van winkelgebieden in de stad bij hun positionering en profilering. Eind 2015 zijn we begonnen met de winkelgebieden Van Hoytemastraat en Theresiastraat. Met de uitkomsten van twee interactieve workshops met winkeliers is een eerste aanzet tot een marketingcommunicatieplan gemaakt. In januari begeleiden we opnieuw twee Haagse winkelgebieden: winkelcentrum Loosduinen en winkelcentrum Leyweg.

Den Haag: ‘het New York van Nederland’
Den Haag heeft met haar actieprogramma ‘Den Haag Winkelstad 2015-2018’ een ambitieuze visie uitgesproken: gaan excelleren met haar karakteristieke winkelstraten en –gebieden. Den Haag moet het New York van Nederland worden als het aankomt op winkelen. Daarnaast wil Den Haag voorloper zijn in Nederland op het gebied van Smart Shopping. Om de ambitieuze visie te realiseren, zijn twaalf pijlers benoemd. Een van de pijlers is ‘profilering winkelgebieden’, waarbij elk winkelgebied een duidelijke en onderscheidende identiteit moet krijgen en dit moet uitdragen.

Interactieve workshops
Bureau Buhrs heeft met interactieve workshops winkeliersverenigingen en andere stakeholders van de Theresiastraat en Van Hoytemastraat geholpen bij het (verder) ontwikkelen van hun positionering en marketingstrategie. Deze maand zijn winkelcentra Loosduinen en Leyweg aan de beurt. Tijdens de eerste workshop staat de positionering centraal. Aan de hand van de brandbox formuleren de deelnemers de gewenste positionering. Deze werkt Bureau Buhrs vervolgens uit in een brandsheet, die de basis vormt voor de branding en het marketingcommunicatieplan die in een tweede workshop worden uitgewerkt. Tijdens de workshops maken we gebruik van onze beproefde methodiek ‘Winkelgebieden: uit de brand into branding’.

Nieuwe collega’s: Dirk de Bie en Carlijn Ausems

Op 1 januari 2016 hebben wij ons team uitgebreid met adviseur Dirk de Bie (foto) en junior adviseur Carlijn Ausems. Dirk is economisch geograaf en heeft werkervaring opgedaan als adviseur economisch ontwikkeling en gebiedsmarketing bij onder andere Kamer van Koophandel Amsterdam en gemeente Haarlemmermeer. Daarbij heeft hij ruimtelijk economische projecten geleid, positioneringsstudies geschreven en partnerships opgezet. Ook heeft hij gewerkt als strategisch adviseur voor ondernemers bij een klein adviesbureau. U kunt Dirk de Bie bereiken via debie@bureaubuhrs.nl.

Naast Dirk komt ook Carlijn Ausems Bureau Buhrs versterken. Carlijn wordt ingezet als junior adviseur. Daarnaast doet zij onderzoek naar participatie en omgevingscommunicatie ter afronding van haar studie Geo-communicatie aan de Universiteit van Utrecht. Carlijn is te bereiken via ausems@bureaubuhrs.nl.

Bureau Buhrs

Januari 2016 nieuw boek: ‘City- en gebiedsmarketing’

In januari 2016 verschijnt het nieuwe boek van Michel Buhrs: City- en gebiedsmarketing. Kiezen voor een succesvolle toekomst voor stad, wijk, woon-, werk- en winkelgebied. Dit boek is de opvolger van het in 2008 verschenen boek: Gebiedsmarketing. In het nieuwe boek vindt u, naast zo’n dertig praktijkcases, natuurlijk een beschrijving van onze methodiek, de BrandStation. Deze is aangescherpt en geoptimaliseerd op basis van de vele ervaringen in de praktijk. Op basis van deze ervaring kunnen de stappen van de methodiek nog sneller en efficiënter worden doorlopen.
Aan de hand van inspirerende cases – in dit boek uitgebreid met de branding van winkelgebieden en bedrijventerreinen – laten we zien hoe de gebiedsmarketing methodiek werkt in de praktijk.

Citymarketing Lab-sessie

Citymarketing gaat van gemeente naar gemeenschap

Veel gemeenten beseffen dat ze voor een succesvolle citymarketing moeten samenwerken met andere partijen in de stad. Hoe die samenwerking eruit kan zien, kwam aan de orde tijdens de lab-sessie op donderdag 15 oktober jl. die Bureau Buhrs organiseerde voor ruim dertig vakgenoten en andere geïnteresseerden. Inspirerende voorbeelden van citymarketing werden gepresenteerd door Susan Wiltink, beleidsmedewerker van de gemeente Kampen en Jeroen Klaasse, wethouder van de gemeente Diemen.

Citymarketing Kampen en Diemen
In Kampen is de gemeente, samen met ondernemers, in 2012 begonnen met citymarketing. Inmiddels ligt er een strategisch citymarketingplan met organisatie- en financieringsvoorstel, is er een citymarketingbestuur, een logo en pay-off (Hartelijke Hanzestad Kampen), zijn er diverse campagnes gevoerd en communicatiemiddelen ontwikkeld. Wethouder Jeroen Klaasse benadrukte dat Diemen het belangrijk vond de citymarketing niet tot de gemeente te beperken maar vooral lokale stakeholders een prominente rol te geven. Daarom is het verhaal van Diemen gezamenlijk met ondernemers, ontwikkelaars, winkeliers en vertegenwoordigers van de culturele sector gemaakt. Hij liet daarbij zien dat in het geval van Diemen bij het bepalen van de kernpropositie heel goed gebruik is gemaakt van de ligging van Diemen (direct naast Amsterdam maar toch omringd door groen) en de uitstekende bereikbaarheid.

Onderzoeksresultaten
Tijdens de labsessie werden ook de resultaten gepresenteerd van het onderzoek dat Bureau Buhrs in 2014 en 2015 uitvoerde onder ruim 80 Nederlandse en Vlaamse steden. Opvallende uitkomst van het onderzoek is dat de meeste gemeenten, zowel in Nederland als in Vlaanderen, naast bezoekers ook hun eigen inwoners als een van de belangrijkste doelgroepen zien. Wat dat betreft is de tijd van de oude toeristische VVV-s dus echt voorbij. Daarnaast geeft iets meer dan de helft van de gemeenten aan dat het trekken van nieuwe ondernemers en inwoners een doelstelling is. Verder wordt zowel in Nederland als Vlaanderen citymarketing vooral gefinancierd door de gemeente, waarbij in Nederland steeds meer gebruik wordt gemaakt van de gemeenschap. Dat sluit aan op de wens van veel Nederlandse gemeenten om ondernemers een grotere rol toe te kennen.