junior adviseur

Nieuwe junior adviseur: Romana Stanco

Op 1 februari is Romana Stanco begonnen als junior adviseur bij Bureau Buhrs. Romana heeft in september jl. haar bachelor Sociale Geografie aan de Universiteit van Amsterdam afgerond. Daarnaast heeft zij een bestuursjaar gedaan bij FRESH Students, waar zij kennis maakte met de vastgoedwereld. U kunt Romana via de mail bereiken op stanco@bureaubuhrs.nl.

Omgevingscommunicatie

Cursus Participatie & Omgevingscommunicatie

Wil je draagvlak voor je project, goed geïnformeerde omwonenden, verbetering van je participatiebeleid door de toevoeging van belevingswerelden, handvatten voor in de praktijk of juist een goede theoretische basis? Bureau Buhrs geeft dit voorjaar opnieuw de cursus Participatie & Omgevingscommunicatie. Schrijf je in voor een enerverende cursusdag op dinsdag 16 juni a.s. Natuurlijk in A Lab aan de Noordelijke IJ-oever van Amsterdam. 

Tijdens de cursusdag krijg je een gestructureerde manier van werken aangereikt, zodat je altijd op afgewogen wijze participatie en communicatie kunt inzetten. Op welke trede van de participatieladder je ook staat of uitkomt. Zelfs het participatiebeleid van de organisatie kan erop gestoeld worden. Dit alles op basis van het ‘Raamwerk Interactief beleid en communicatie’. Ook laten we je kennis maken met de methodiek ‘De burger is ook een mens. Burgerparticipatie op basis van belevingswerelden’. Een aanpak die de laatste twee jaar veel los heeft gemaakt. En steeds meer aanhangers krijgt. Bij overheden en woningcorporaties. Maar ook bij grote infrabouwers die steeds meer zelf verantwoordelijk zijn voor de omgevingscommunicatie van hun projecten. De burger is ook een mens geeft antwoord op de vragen:

  • Hoe bepaal je de doelgroepen (voor participatie en communicatie) en hun belevingswerelden? En wat is de verdeling van de belevingswerelden (in wijk of stad)?
  • Wat beweegt de doelgroep? Wat zijn hun normen, waarden, ambities, e.d
  • Hoe kijken zij aan tegen de overheid, corporaties, ontwikkelaars als instituten?
  • Hoe staat de doelgroep tegenover vernieuwing en participatie? (Hoe) willen de geselecteerde doelgroepen participeren?
  • Welke participatie- en communicatiestrategie past het best bij uw doelgroepen?
  • De beste weg naar draagvlak, beter beleid of een goed proces.
  • De tone-of-voice en de look & feel van de communicatie richting de verschillende doelgroepen.

De cursus vindt plaats op dinsdag 16 juni van 10 uur tot 17.30 uur in A Lab, Overhoeksplein 2 in Amsterdam. De kosten voor de cursus bedragen € 150,- (incl. lunch). De cursus is bedoeld voor medewerkers van overheden, corporaties, kennisinstituten, ontwikkelaars, vastgoedeigenaars en infra- en bouwbedrijven. Andere belangstellenden plaatsen wij afhankelijk van geschiktheid en beschikbaarheid. Schrijf je snel in door een mail te sturen naar info@bureaubuhrs.nl.

Michel Buhrs schreef in 2002 het baanbrekende boek ‘Gestructureerde Onzekerheid. Raamwerk Interactief Beleid en communicatie’. In 2003 droeg hij een hoofdstuk over interactieve beleidsvorming bij aan het boek ‘Overheidscommunicatie’ en in 2012 schreef hij samen met Monique Neyzen het hoofdstuk ‘Participatie, invloed van burgers en professionals in beleid’ in het boek ‘Communicatie van Organisaties. Handboek Public Relations’. In 2012 verscheen de publicatie ‘De burger is ook een mens. Burgerparticipatie op basis van belevingswerelden.’ De presentaties die hij daarover mocht geven zijn inmiddels niet meer te tellen.

Winkelgebieden branding

Nieuwe Methodiek ‘Winkelgebieden: uit de brand, into branding’

Winkelgebieden en winkelcentra staan voor dezelfde opgave. Oplopende leegstand, internetwinkels, kritische klanten en vraag naar beleving tijdens het winkelen zijn enkele belangrijke aspecten, die een omslag vragen in het denken over winkelen en de inrichting van winkelgebieden. Succesvolle winkelgebieden hebben een heldere identiteit. Vaak het gevolg van een uitgekiende branding strategie. Wil jij jouw winkelgebied ook aantrekkelijker maken voor bezoekers? Ga dan aan de slag met het stappenplan: ‘Winkelgebieden: uit de brand, into branding’. Bestel hier [link naar info@bureaubuhrs.nl] gratis de folder van deze nieuwe methodiek. Hierin wordt uitgelegd hoe je samen met ondernemers(verenigingen), pandeigenaren en winkelstraatmanagers een duurzame gebiedsbrand kan ontwikkelen.
Ter gelegenheid van de methodiek vond op 4 december 2014 de Lab-sessie Branding van winkelgebieden plaats. De Lab-sessie ging van start met de huidige trends en ontwikkelingen in het winkellandschap (Peter Nieland, Locatus). Wat zijn feiten of juist fabels? De feiten zijn onder meer dat zeven procent van de winkelpanden in Nederland leegstaat. Ook het totale winkeloppervlak daalt. Toch blijft de detailhandel groeien; winkels worden groter en grote ketens blijven sterk groeien. Tegelijkertijd is er de opkomst van brand stores, lokale helden en nieuwe formules in de branches. André Doffer (SmartAgent/MarketResponse) ging vervolgens in op de vraag: hoe krijgen wij grip op de consument van de 21e eeuw? Hiervoor zijn demografische gegevens niet genoeg. We hebben inzicht nodig in de wensen en behoeften van de klant, bijvoorbeeld via het belevingswereldenmodel van SmartAgent. Om goed in te kunnen spelen op deze veranderende lifestyle consument, is samenwerking het sleutelwoord. Een bedrijfsinvesteringszone (BIZ) is een instrument waarmee ondernemers de basis kunnen leggen voor een samenwerking. Farzad Ghaus (directeur Advieszaken), is betrokken bij het opzetten van verschillende BIZ-en in Amsterdam en vertelde wat hierbij komt kijken. Een van de gebieden waar Advieszaken een BIZ opzet, is bij de Beethovenstraat in Amsterdam. Bureau Buhrs ontwikkelde voor deze straat het succesvolle brand Be Beethoven en laat als afsluiting van de middag zien doe dit brand tot stand is gekomen. Uiteraard dient het concept in de toekomst verder uitgewerkt te worden met onder anderen meer communicatiemiddelen, evenementen en activiteiten, maar voor nu levert het alvast tevreden ondernemers op!

BSR

Bureau Buhrs associate partner MarketResponse/ SmartAgent

Met ingang van 1 december 2014 is Bureau Buhrs associate partner van MarketResponse/SmartAgent. Daarmee bestendigen de twee partijen hun jarenlange samenwerking en spreken zij de ambitie uit om op nog meer vlakken gebruik te maken van elkaars expertise en de gezamenlijke productontwikkeling verder uit te breiden. De uitvoerige klantkennis en vooruitstrevende onderzoekstechnieken van SmartAgent/MarketResponse op het gebied van segmentatie, profiling en targeting vormen in dat kader een goede aanvulling op de advisering van Bureau Buhrs.
MarketReponse/SmartAgent is een toonaangevend research consultancy bureau in Nederland dat met het door haar ontwikkelde belevingswereldenmodel (BSR) in diverse werkvelden verschillende klanttypen (belevingswerelden) differentieert. Daarnaast biedt MarketResponse/SmartAgent een variatie aan technieken aan voor datacollectie, -analyse en -verwerking. Essentieel voor MarketResponse/SmartAgent is dat Bureau Buhrs al een klein decennium werkt met de belevingswerelden van SmartAgent. Als geen ander is Bureau Buhrs in staat de belevingswerelden te interpreteren en de vertaalslag te maken naar productontwikkeling, marketing en communicatie. In dit verband ontwikkelden de twee bureaus ook gezamenlijk de methodieken De burger is ook een mens. participatie en communicatie op basis van belevingswerelden. en Beter Buiten, communicatie en inrichting van de openbare ruimte op basis van belevingswerelden. Ook de methodiek voor de branding van winkelgebieden (zie elders op de website) ontwikkelde Bureau Buhrs ondersteund door MarketResponse/SmartAgent.