Citymarketing

Citymarketing Dronten onder de loep

Gemeente Dronten heeft Bureau Buhrs gevraagd om de citymarketing van Dronten onder de loep te nemen. Het gaat hierbij vooral om de vraag of de gevolgde koers nog de juiste is en het maken van scherpe keuzes: op welke manier moet gemeente Dronten zich positioneren voor bewoners, bedrijven en bezoekers? Bureau Buhrs gaat in korte tijd de juiste koers vaststellen en vertaalt dit in een uitvoeringsplan voor 2016 en 2017.

Gesprekken met stakeholders
Om te bekijken of de koers nog de juiste is en welke eventuele aanpassingen nodig zijn, voert Bureau Buhrs verschillende gesprekken met wethouders, beleidsmedewerkers en ondernemers. Leidraad voor de gesprekken zijn de stappen uit onze BrandStation-methodiek en dan vooral de positioneringsdriehoek. Dus wat zijn de sterke punten van Dronten, wie zijn de inwoners, ondernemers en bezoekers en waarin onderscheidt Dronten zich van concurrerende gemeenten?

Brandsheet
Op basis van deze gesprekken en aanvullend deskresearch stellen we een brandsheet op met het verhaal van Dronten en de doelgroepen, de kernkwaliteiten, merkwaarden en positionering. Vervolgens vertalen we dit door naar een uitvoeringsplan voor 2016 en 2017 met concrete acties, middelen en evenementen.

Landelijke evenementen
Evenementen spelen een belangrijke rol in gemeente Dronten; denk aan Lowlands, Defqon, de Nederlandse Clubkampioenschappen Wielrennen, maar ook Mudmasters, de Meerpaaldagen en de Tulpenroute. Grote evenementen met een landelijke en regionale aantrekkingskracht. Daarnaast zijn er tal van kleinere evenementen die een lokale functie vervullen. Gemeente Dronten stelde Bureau Buhrs dan ook de vraag hoe evenementen gestructureerd en georganiseerd moeten worden binnen de citymarketingorganisatie. De wens is om meer afstemming en samenwerking te realiseren tussen de evenementen(organisatoren).

toeristische visie Maassluis | Bureau Buhrs

Fundament voor citymarketing Maassluis

De gemeente Maassluis heeft Bureau Buhrs gevraagd voor een frisse en kritische blik op de citymarketing van de historische havenstad. Met de citymarketing wil Maassluis haar unieke kwaliteiten beter onder de aandacht brengen bij verschillende doelgroepen. Bureau Buhrs adviseerde over de organisatiestructuur en financiële zaken, en maakte een uitvoeringsplan.

Rijke historie
Maassluis is een compacte maritiem cultuur-historische stad in het groene achterland van de Rotterdamse en Haagse stedelijke omgeving. De stad heeft een bijzonder rijke historie in de sleepvaart die bij een bezoek aan de stad en haven direct opvalt. Verder zijn er in het nabije groene Midden Delflandgebied veel mogelijkheden voor een actief en ontspannen dagje of weekendje uit.

Promotie en samenwerking
Om de kwaliteiten van Maassluis beter voor het voetlicht te brengen voor haar eigen bewoners, (nieuwe) bedrijven en (nieuwe) bezoekers, vroeg de gemeente Bureau Buhrs als eerste om een visie op de toeristische marketing van de stad. De vervolgstap is om de promotie en samenwerking te professionaliseren. Daarom hebben gemeente Maassluis en de Stichting Promotie Maassluis het initiatief genomen voor het schrijven van een citymarketingplan. Er is bij alle betrokken organisaties een blijvende behoefte aan lange termijn-beleid en een eenduidige structuur voor samenwerking.

Organisatie en financiering
Maassluis heeft Bureau Buhrs gevraagd om vanuit een frisse en kritische blik de visie te structureren en het plan aan te scherpen. Hierbij zijn de doelgroepen uit de omgeving centraal gesteld. Op basis van eigen onderzoek en ervaring leverde Bureau Buhrs Maassluis advies bij het vraagstuk over hoe dit georganiseerd en gefinancierd kan worden. Bovendien is een voorstel gedaan voor het opstellen van een praktisch uitvoeringsplan. De gemeente kan met deze praktische aanvullingen en suggesties verdere stappen maken om Maassluis onderscheidend te positioneren, zowel binnen de gemeente als in de regio.

Beethovenstraat

Be Beethoven genomineerd voor NRW Marketingprijs

De winkelstraatcampagne Be Beethoven is genomineerd voor de NRW Marketingprijs. Bij deze campagne ging het om de branding en herpositionering van de Beethovenstraat in Amsterdam. In nauwe samenwerking met winkeliers, verhuurders en gemeente is met een relatief klein budget een sterk creatief concept ontwikkeld door de gehele straat als één winkel te beschouwen.

De NRW Marketingprijs wordt sinds 2010 uitgereikt en is een jaarlijkse bekroning voor de meest innovatieve, inspirerende en effectieve marketinginspanningen voor een winkelgebied. Tijdens het NRW Marketingcongres op 13 april 2016 in De Hallen in Amsterdam wordt per categorie de winnaar bekend gemaakt door de vakjury. De winnaars worden onderscheiden met een bijzondere sculptuur. Tevens maken alle genomineerden kans op het winnen van de NRW Marketing Publieksprijs. Klik hier als je meer wilt lezen over de campagne Be Beethoven.

Be Beethoven

Campagne Be Beethoven genomineerd voor NRW-marketingprijs

De winkelstraatcampagne Be Beethoven is genomineerd voor de NRW Marketingprijs. Bij deze campagne ging het om de branding en herpositionering van de Beethovenstraat in Amsterdam. In nauwe samenwerking met winkeliers, verhuurders en gemeente is met een relatief klein budget een sterk creatief concept ontwikkeld door de gehele straat als één winkel te beschouwen.

Prijsuitreiking 13 april
De NRW Marketingprijs wordt sinds 2010 uitgereikt en is een jaarlijkse bekroning voor de meest innovatieve, inspirerende en effectieve marketinginspanningen voor een winkelgebied. Tijdens het NRW Marketingcongres op 13 april 2016 in De Hallen in Amsterdam wordt per categorie de winnaar bekend gemaakt door de vakjury. De winnaars worden onderscheiden met een bijzondere sculptuur.

Kans op winnen publieksprijs
Alle genomineerden maken ook kans op het winnen van de NRW Marketing Publieksprijs. Bezoekers aan het congres kunnen daarvoor hun stem uitbrengen. De genomineerde met de meeste stemmen wint. Dus ga je naar het congres, stem op Be Beethoven!

Klik hier als je meer wilt lezen over de campagne Be Beethoven.

Citymarketing

21 januari: lancering boek City- en gebiedsmarketing

Het nieuwe boek ‘City- en gebiedsmarketing’ is gelanceerd tijdens de Dag van de Citymarketing op 21 januari 2016 in Leiden. Michel Buhrs overhandigde daar een eerste exemplaar van het boek aan de voorzitter van de Stichting Citymarketing Roeland Tameling.

Dertig praktijkvoorbeelden
Binnen de city- en gebiedsmarketing is de BrandStation-methodiek een begrip. Deze methodiek is ruim tien jaar toegepast, beproefd en geoptimaliseerd. De BrandStation helpt partijen stapsgewijs bij de zoektocht naar een onderscheidende identiteit van hun regio, stad, wijk, winkelgebied of werklocatie en hoe deze effectief in de markt te zetten. In ‘City- en gebiedsmarketing’ maakt u uitgebreid kennis met de BrandStation en met dertig van de meest interessante praktijkvoorbeelden waarbij de methodiek is toegepast.

Standaard voor vakwereld
‘City- en gebiedsmarketing’ is de opvolger van het boek ‘Gebiedsmarketing’ van Michel Buhrs uit 2008. Dit boek is een standaard voor de vakwereld en wordt gebruikt als basisliteratuur bij vele studies en cursussen.

Let op: Bureau Buhrs organiseert dit voorjaar een speciaal congres rondom het boek City- en gebiedsmarketing. Informatie over datum, locatie en programma vindt u in onze volgende nieuwsbrief!