Strategische marketing

Strategische marketingkeuzes voor Schoemaker Plantage Delft

Voor de nieuw te ontwikkelen woonwijk Schoemaker Plantage in Delft heeft AM Delft veel marketingonderzoeken en –analyses gedaan. Tot scherpe strategische marketingkeuzes heeft dit echter nog niet geleid. Maar nu de woningen voor het eerste deelplan echt in verkoop gaan is daar wel behoefte aan. AM heeft Bureau Buhrs gevraagd ze hierbij te helpen.

Onderscheidende positionering
De nieuwbouwwijk Schoemaker Plantage wordt ontwikkeld op de oude TNO-locatie, vlak naast de TU Delft. Gelegen in de luwte van Delft en toch op maar zeven minuten fietsen van de binnenstad heeft deze ruim opgezette en groene woonwijk genoeg potentie. Maar er zijn veel concurrerende woonwijken in de omgeving van Delft. Om je daarvan te onderscheiden is een duidelijke positionering die leidraad biedt voor de verdere strategie en ontwikkeling onontbeerlijk.

Onder één koepel
Om tot zo’n positionering te komen en een eerste aanzet van het strategisch marketingplan te maken, organiseerde Bureau Buhrs twee workshops. Samen met het projectteam hebben we de stappen van de BrandStation-methodiek doorlopen. Zo hebben we gekeken naar de juiste marketingaanpak. Omdat de Schoemaker Plantage uit twee woonbuurten gaat bestaan met ieder een eigen karakter en doelgroepen, hebben we gekozen om de buurten apart te positioneren maar wel onder de koepel van de Schoemaker Plantage te plaatsen.

Rode en blauwe belevingswereld
Verder onderzochten we de belevingswerelden van de doelgroepen. Daaruit kwam naar voren dat AM Delft zich bij de marketing van de Schoemaker Plantage eerst moet richten op de rode belevingswereld voor de meer stadse Klinkerbuurt, het deelgebied dat als eerste wordt ontwikkeld. Bij de ruimer en luxer opgezette Grasbuurt moet de marketing zich dan meer richten op de blauwe belevingswereld. Ook keken we naar de kernwaarden en merkwaarden van het gebied. Dit leidde tot een nieuwe kernpropositie en een nieuw positioneringsstatement. Ten slotte hebben we met het projectteam ideeën en mogelijke initiatieven verzameld voor het marketing-communicatieplan.

Participatieplan

Bewoners betrekken bij aanpak woonwijk Diemen

De gemeente Diemen heeft Bureau Buhrs gevraagd hoe zij de bewoners van een woonwijk het beste kunnen informeren en betrekken bij de aanpak van de openbare ruimte. Bureau Buhrs maakt hiervoor een communicatie- en participatieplan. Door de slappe bodem is de woonwijk verzakt. Om te voorkomen dat er beschadigingen aan het riool of kuilen in het wegdek ontstaan, wordt de wijk opgehoogd. Dit biedt tegelijkertijd de kans om de openbare ruimte te verbeteren.

Belevingswerelden en interviews
Het idee is om samen met de bewoners te bekijken welke verbeteringen gewenst én mogelijk zijn. Bureau Buhrs maakt hiervoor een communicatie- en participatieplan. Hierin staat op welke manier bewoners het beste geïnformeerd en betrokken kunnen worden. Bijvoorbeeld door samen met bewoners te kijken naar de verlichting, de bestrating, het parkeren, de speelplaatsen en het groen. Wat speelt er in de wijk? Waar hebben de bewoners behoefte aan? Bij het opstellen van het plan maken we gebruik van een analyse van de belevingswerelden van de bewoners, nemen we interviews af met projectbetrokkenen en voeren we deskresearch uit.

Nieuwe collega: Tineke de Boer

Per 1 februari 2016 is het team van Bureau Buhrs versterkt met adviseur en redacteur Tineke de Boer. Zij is cultureel-politiek geograaf en startte haar loopbaan als cartografisch vormgever in Deventer. Vervolgens werkte zij meerdere jaren als adviseur bij de gemeente Amsterdam. Daar heeft Tineke zich bekwaamd in projectmanagement en bestuursadvisering op verschillende beleidsterreinen. Tineke is redactielid geweest bij meerdere kleine bladen.

Omdat ze behoefte had om op een andere manier aan de stad Amsterdam te werken, ging Tineke aan de slag bij de winkelstraatvereniging Jan Eef, om daar uiteindelijk directielid te worden. Bij Bureau Buhrs werkt Tineke aan de citymarketing van Velsen, het communicatie- en participatietraject project De Rietvink in Leidschendam-Voorburg en de website van de nieuwe wijk Hilversum Nieuw Zuid. Daarnaast werkt zij mee aan onze eigen website.

U kunt Tineke de Boer bereiken via deboer@bureaubuhrs.nl.

Citymarketing

Citymarketing Dronten onder de loep

Gemeente Dronten heeft Bureau Buhrs gevraagd om de citymarketing van Dronten onder de loep te nemen. Het gaat hierbij vooral om de vraag of de gevolgde koers nog de juiste is en het maken van scherpe keuzes: op welke manier moet gemeente Dronten zich positioneren voor bewoners, bedrijven en bezoekers? Bureau Buhrs gaat in korte tijd de juiste koers vaststellen en vertaalt dit in een uitvoeringsplan voor 2016 en 2017.

Gesprekken met stakeholders
Om te bekijken of de koers nog de juiste is en welke eventuele aanpassingen nodig zijn, voert Bureau Buhrs verschillende gesprekken met wethouders, beleidsmedewerkers en ondernemers. Leidraad voor de gesprekken zijn de stappen uit onze BrandStation-methodiek en dan vooral de positioneringsdriehoek. Dus wat zijn de sterke punten van Dronten, wie zijn de inwoners, ondernemers en bezoekers en waarin onderscheidt Dronten zich van concurrerende gemeenten?

Brandsheet
Op basis van deze gesprekken en aanvullend deskresearch stellen we een brandsheet op met het verhaal van Dronten en de doelgroepen, de kernkwaliteiten, merkwaarden en positionering. Vervolgens vertalen we dit door naar een uitvoeringsplan voor 2016 en 2017 met concrete acties, middelen en evenementen.

Landelijke evenementen
Evenementen spelen een belangrijke rol in gemeente Dronten; denk aan Lowlands, Defqon, de Nederlandse Clubkampioenschappen Wielrennen, maar ook Mudmasters, de Meerpaaldagen en de Tulpenroute. Grote evenementen met een landelijke en regionale aantrekkingskracht. Daarnaast zijn er tal van kleinere evenementen die een lokale functie vervullen. Gemeente Dronten stelde Bureau Buhrs dan ook de vraag hoe evenementen gestructureerd en georganiseerd moeten worden binnen de citymarketingorganisatie. De wens is om meer afstemming en samenwerking te realiseren tussen de evenementen(organisatoren).

toeristische visie Maassluis | Bureau Buhrs

Fundament voor citymarketing Maassluis

De gemeente Maassluis heeft Bureau Buhrs gevraagd voor een frisse en kritische blik op de citymarketing van de historische havenstad. Met de citymarketing wil Maassluis haar unieke kwaliteiten beter onder de aandacht brengen bij verschillende doelgroepen. Bureau Buhrs adviseerde over de organisatiestructuur en financiële zaken, en maakte een uitvoeringsplan.

Rijke historie
Maassluis is een compacte maritiem cultuur-historische stad in het groene achterland van de Rotterdamse en Haagse stedelijke omgeving. De stad heeft een bijzonder rijke historie in de sleepvaart die bij een bezoek aan de stad en haven direct opvalt. Verder zijn er in het nabije groene Midden Delflandgebied veel mogelijkheden voor een actief en ontspannen dagje of weekendje uit.

Promotie en samenwerking
Om de kwaliteiten van Maassluis beter voor het voetlicht te brengen voor haar eigen bewoners, (nieuwe) bedrijven en (nieuwe) bezoekers, vroeg de gemeente Bureau Buhrs als eerste om een visie op de toeristische marketing van de stad. De vervolgstap is om de promotie en samenwerking te professionaliseren. Daarom hebben gemeente Maassluis en de Stichting Promotie Maassluis het initiatief genomen voor het schrijven van een citymarketingplan. Er is bij alle betrokken organisaties een blijvende behoefte aan lange termijn-beleid en een eenduidige structuur voor samenwerking.

Organisatie en financiering
Maassluis heeft Bureau Buhrs gevraagd om vanuit een frisse en kritische blik de visie te structureren en het plan aan te scherpen. Hierbij zijn de doelgroepen uit de omgeving centraal gesteld. Op basis van eigen onderzoek en ervaring leverde Bureau Buhrs Maassluis advies bij het vraagstuk over hoe dit georganiseerd en gefinancierd kan worden. Bovendien is een voorstel gedaan voor het opstellen van een praktisch uitvoeringsplan. De gemeente kan met deze praktische aanvullingen en suggesties verdere stappen maken om Maassluis onderscheidend te positioneren, zowel binnen de gemeente als in de regio.